iMac računar na drvenom stolu sa prikazom globusa na ekranu, pored prozora i biljke

Google, YouTube i Facebook su među najposećenijim sajtovima na svetu, sa milijardama korisnika svakog meseca

Otvaraš internet svaki dan i gotovo uvek završiš na istim sajtovima. Google za pretragu, YouTube za video, Facebook i Instagram za društvene mreže.

Ovi sajtovi nisu tu slučajno. Ljudi ih posećuju jer rade brzo, daju tačne informacije i nude sadržaj koji ih zanima.

Popularni sajtovi poput Google-a, YouTube-a i Facebook-a oslanjaju se na moćne servere i napredne hosting tehnologije kako bi omogućili nesmetano iskustvo korisnicima.

Iako se njihova infrastruktura meri u hiljadama servera, čak i manji projekti mogu postići visok nivo stabilnosti i brzine pomoću kvalitetnog hostinga, poput onog koji nudi TrueFalse Hosting.

Najposećeniji sajtovi nisu samo najpoznatiji. Njihova popularnost dolazi iz kombinacije korisničkog iskustva, inovacija i načina na koji privlače ljude da se vraćaju iznova.

1. Google

Laptop koji prikazuje Google logo sa trakom za pretragu i ikonom interneta iznad njega.
Google obrađuje preko 8,5 milijardi pretraga dnevno, što ga čini najposećenijim veb sajtom na svetu!
Kategorija Pretraživač
Država SAD
Broj poseta mesečno 92,5 milijardi
Osnivači Larry Page, Sergey Brin
Godina osnivanja 1998
Vlasnik Alphabet Inc.

Google je najposećeniji sajt na svetu. Njegov pretraživač dominira internetom, a osim njega, kompanija nudi niz drugih usluga kao što su Gmail, Google Maps, Google Drive i Google Translate.

Većinu prihoda ostvaruje kroz Google Ads, dok stalno unapređuje algoritam pretrage koristeći veštačku inteligenciju.

2. YouTube

Laptop sa prikazanim YouTube logotipom i pretraživačkom trakom iznad ekrana
YouTube je druga najposećenija veb stranica na svetu, odmah nakon Google-a, sa preko 2,5 milijarde korisnika mesečno
Kategorija Video platforma
Država SAD
Broj poseta mesečno 34,6 milijardi
Osnivači Steve Chen, Chad Hurley, Jawed Karim
Godina osnivanja 2005
Vlasnik Google (Alphabet Inc.)

YouTube je najveća platforma za deljenje video sadržaja. Ljudi svakodnevno gledaju milijarde sati sadržaja, a platforma nudi sve – od muzike i vlogova do edukativnih materijala i uživo prenosa.

Kreatori mogu zarađivati putem reklama, članstva i sponzorstava. YouTube Shorts je uveden kao odgovor na TikTok, dok Premium verzija omogućava gledanje bez reklama i preuzimanje sadržaja.

3. Facebook

Facebook ima preko 3 milijarde aktivnih korisnika mesečno, što ga čini najvećom društvenom mrežom na svetu
Kategorija Društvena mreža
Država SAD
Broj poseta mesečno 25,5 milijardi
Osnivač Mark Zuckerberg
Godina osnivanja 2004
Vlasnik Meta Platforms

Facebook je i dalje jedna od najdominantnijih društvenih mreža. Počeo je kao studentski projekat, a sada povezuje milijarde ljudi širom sveta.

Omogućava deljenje statusa, slika, video snimaka i interakciju kroz grupe i stranice. Njegov oglašivački sistem omogućava precizno targetiranje korisnika.

Meta je uvela i Facebook Reels kao konkurenciju TikToku.

4. Twitter (X)

Laptop sa prikazanim Twitter logotipom na plavoj pozadini, sa pretraživačkom trakom iznad ekrana
Twitter (sada poznat kao X) ima preko 500 miliona tvitova dnevno, što ga čini jednom od najaktivnijih platformi za razmenu informacija
Kategorija Društvena mreža
Država SAD
Broj poseta mesečno 6,6 milijardi
Osnivači Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone, Evan Williams
Godina osnivanja 2006
Vlasnik X Corp (Elon Musk)

Twitter je bio najbrža društvena mreža za vesti, rasprave i haos u realnom vremenu. Ljudi su ga koristili za sve – od praćenja izbora i sportskih rezultata do smešnih meme-ova i internet ratova.

Onda je došao Elon Musk i sve promenio.

Kupio je Twitter 2022. godine i odmah krenuo da pravi haos. Ukinuo je staru verifikaciju i uveo plave oznake na pretplatu.

Otkazao je gomilu zaposlenih i ubacio gomilu novih funkcija, uključujući duže tvitove, opcije za plaćene pretplate i AI alat Grok, koji razbija klasične AI odgovore sarkastičnim i direktnim stilom.

Twitter sada zovu X, ali korisnici i dalje govore „tvit“, jer niko ne prihvata novo ime. Platforma je manje stroga po pitanju moderacije, što znači više slobode, ali i više problema sa spamom i botovima.

I pored svih promena, ljudi ne odustaju od nje. Svaka veća vest i dalje prvo eksplodira ovde, a Musk svojim tvitovima svakodnevno pravi pometnju.

5. Wikipedia

Laptop sa prikazanim logotipom Wikipedije, sa pretraživačkom trakom iznad ekrana
Wikipedia sadrži više od 6 miliona članaka na engleskom jeziku i dostupna je na preko 300 jezika, što je čini jednim od najobimnijih izvora informacija na svetu
Kategorija Online enciklopedija
Država SAD
Broj poseta mesečno 6,1 milijarda
Osnivač Jimmy Wales, Larry Sanger
Godina osnivanja 2001
Vlasnik Wikimedia Foundation

Wikipedia je postala mesto gde svi idu po informacije, ali niko ne priznaje da je koristi. Profesori kažu da nije pouzdana, ali svi studenti prvo otvore baš nju kada rade domaći.

Stranice uređuju obični ljudi, a kvalitet zavisi od toga koliko su urednici posvećeni.

Najveća prednost Wikipedije je to što je besplatna i dostupna na skoro svim jezicima. Čak i kada neko pokuša da vandalizuje neku stranicu glupostima, zajednica brzo ispravi greške.

Wikipedia se ne oslanja na reklame, već na donacije korisnika, a i pored toga opstaje i ostaje jedan od najposećenijih sajtova na svetu.

6. Instagram

Laptop sa prikazanim logotipom Instagrama na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Instagram je pokrenut 2010. godine, a već 2012. Facebook ga je kupio za 1 milijardu dolara – danas ima preko 2 milijarde aktivnih korisnika mesečno
Kategorija Društvena mreža
Država SAD
Broj poseta mesečno 6,1 milijarda
Osnivači Kevin Systrom, Mike Krieger
Godina osnivanja 2010
Vlasnik Meta Platforms

Instagram je krenuo kao aplikacija za deljenje slika s filterima, ali je odavno postao nešto mnogo veće.

Danas je sve oko videa, storija, Reels-a i algoritma koji gura ono što će ti privući pažnju. Ljudi se hvale savršenim životima, a brendovi troše milione na reklame.

Meta je preuzela Instagram 2012. godine i od tada ga je polako pretvorila u poslovnu mašinu. Danas su influenseri zavisni od promene algoritma, a korisnici prate sadržaj koji im se servira, hteli to ili ne.

TikTok je naterao Instagram da forsira kratke videe, a sada se svi utrkuju ko će osvojiti pažnju publike.

7. Baidu

Laptop sa prikazanim logotipom Baidu-a na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Baidu je najpopularniji pretraživač u Kini, sa preko 70% tržišnog udela, a poznat je i po naprednim AI tehnologijama i razvoju autonomnih vozila
Kategorija Pretraživač
Država Kina
Broj poseta mesečno 5,6 milijardi
Osnivač Robin Li, Eric Xu
Godina osnivanja 2000
Vlasnik Baidu Inc.

Baidu je kineski ekvivalent Google-a, ali s jednom ključnom razlikom – potpuno je prilagođen kineskom internetu, koji je pod strogom kontrolom vlasti.

Ako si u Kini i pokušaš da koristiš Google, nećeš moći bez VPN-a, ali Baidu će ti dati sve što ti treba (naravno, bez zabranjenih tema).

Osim pretraživača, Baidu razvija AI tehnologije, glasovne asistente i autonomna vozila. Takođe, ima sopstveni servis za mape, cloud skladištenje i video platforme.

Kinesko tržište je ogromno, pa Baidu i dalje drži čvrstu poziciju, iako se suočava sa konkurencijom iz domaćih aplikacija poput WeChata i Douyina (kineskog TikToka).

8. Yahoo

Laptop sa prikazanim logotipom Yahoo-a na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Yahoo je osnovan 1994. godine i nekada je bio najposećeniji sajt na svetu. Danas je i dalje među najpopularnijim portalima za vesti, e-poštu i pretragu
Kategorija Web portal
Država SAD
Broj poseta mesečno 3,8 milijardi
Osnivači Jerry Yang, David Filo
Godina osnivanja 1994
Vlasnik Apollo Global Management

Yahoo je nekada bio kralj interneta. Imao je najbolji pretraživač, najpopularniji email servis i ogroman broj korisnika. Onda je Google uleteo i sve preokrenuo.

Danas Yahoo preživljava kao portal za vesti, finansije i sport, dok se njegov pretraživač oslanja na Bing. I dalje ima milione korisnika, ali uglavnom one koji su odavno napravili Yahoo Mail nalog i ne žele da ga menjaju.

Nekada moćna kompanija sada je samo senka nekadašnje slave, ali ipak opstaje i zadržava svoje mesto među najposećenijim sajtovima.

9. XVideos

Laptop sa prikazanim logotipom XVideos-a na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad.
XVideos je jedan od najposećenijih veb-sajtova na svetu, sa milijardama pregleda mesečno, što ga svrstava u vrh globalnog internet saobraćaja
Kategorija Sajt za odrasle
Država Češka
Broj poseta mesečno 3,4 milijarde
Osnivač Stéphane Pacaud
Godina osnivanja 2007
Vlasnik WGCZ Holding

XVideos je jedan od najposećenijih sajtova za odrasle na svetu. Ljudi ne pričaju o njemu javno, ali brojke govore sve. Glavna prednost sajta je to što nudi besplatan sadržaj bez potrebe za registracijom.

Pored ogromne baze videa, poznat je po brzom učitavanju i jednostavnom dizajnu.

Industrija za odrasle je oduvek bila među najjačima na internetu, a XVideos uspešno koristi taj potencijal.

Za razliku od konkurencije, ne forsira pretplate i premium sadržaj, zbog čega i dalje privlači ogromnu publiku.

10. Pornhub

Laptop sa prikazanim logotipom Pornhuba na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Pornhub je jedan od najvećih i najposećenijih sajtova za odrasle, sa preko 100 milijardi pregleda godišnje, a njegova analitika pruža uvid u globalne digitalne trendove
Kategorija Sajt za odrasle
Država Kanada
Broj poseta mesečno 3,3 milijarde
Osnivač Matt Keezer
Godina osnivanja 2007
Vlasnik Ethical Capital Partners

Pornhub je najpoznatiji sajt za odrasle na internetu. Postao je sinonim za ovu industriju, a njegov marketinški tim često pravi viralne kampanje koje mu donose dodatnu popularnost.

Godinama je bio lider, ali su skandali oko sadržaja bez dozvole doveli do velikih promena. Visa i Mastercard su prekinuli saradnju, a sajt je obrisao milione videa.

I pored toga, i dalje se drži u vrhu zahvaljujući ogromnoj bazi korisnika i inovacijama poput interaktivnih videa i AI pretrage.

11. XNXX

Laptop sa prikazanim logotipom XNXX na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
XNXX je među najposećenijim veb sajtovima na svetu, sa milijardama pregleda mesečno, i nudi sadržaj u više od 20 jezika
Kategorija Sajt za odrasle
Država Češka
Broj poseta mesečno 3,2 milijarde
Osnivač Nepoznat
Godina osnivanja 1997
Vlasnik WGCZ Holding

XNXX je još jedan gigant među sajtovima za odrasle, često rangiran tik uz XVideos. Nudi sličan sadržaj i funkcionalnosti, ali je zbog dugog prisustva na tržištu izgradio vernu bazu korisnika.

Za razliku od modernih platformi koje uvode premium opcije i interaktivne funkcije, XNXX zadržava staru školu – jednostavno gledanje bez komplikacija.

12. Amazon

Laptop sa prikazanim logotipom Amazona na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Amazon je osnovan 1994. godine kao online knjižara, ali je brzo prerastao u najveću e-trgovinsku platformu koja danas nudi sve, od knjiga do tehnologije i prehrambenih proizvoda
Kategorija E-trgovina
Država SAD
Broj poseta mesečno 2,9 milijardi
Osnivač Jeff Bezos
Godina osnivanja 1994
Vlasnik Amazon.com, Inc.

Amazon je postao sinonim za online kupovinu. Počeo je kao prodavnica knjiga, ali je brzo prerastao u najveću e-trgovinsku platformu na svetu.

Korisnici mogu kupiti skoro sve – od elektronike i odeće do hrane i digitalnih usluga. Amazon Prime nudi besplatnu dostavu i pristup filmovima i serijama.

Kompanija je poznata po agresivnoj ekspanziji, ali i po kritikama zbog tretmana radnika i uništavanja malih prodavaca. I pored toga, nastavlja da dominira tržištem.

13. TikTok

Laptop sa prikazanim logotipom TikTok-a na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
TikTok je lansiran 2016. godine i postao je jedna od najbrže rastućih društvenih mreža, sa preko milijardu aktivnih korisnika mesečno širom sveta
Kategorija Društvena mreža
Država Kina
Broj poseta mesečno 2,8 milijardi
Osnivač Zhang Yiming
Godina osnivanja 2016
Vlasnik ByteDance

TikTok je platforma koja je promenila način na koji ljudi konzumiraju sadržaj.

Kratki video snimci, algoritam koji precizno pogađa interesovanja i mogućnost da bilo ko postane viralan – sve to je lansiralo TikTok u vrh društvenih mreža.

Popularan je među mlađim generacijama, ali ga sve više koriste i brendovi, influenseri i mediji.

Vlade širom sveta pokušavaju da ga zabrane zbog navodnog uticaja kineske vlade, ali korisnici ne mare – svi su na TikToku.

14. Reddit

Reddit je osnovan 2005. godine i danas ima preko 50 miliona aktivnih korisnika dnevno, sa više od 100.000 aktivnih zajednica (subreddita) na različite teme
Kategorija Forum / društvena mreža
Država SAD
Broj poseta mesečno 2,5 milijardi
Osnivači Steve Huffman, Alexis Ohanian
Godina osnivanja 2005
Vlasnik Reddit, Inc.

Reddit je mesto gde internet dolazi da diskutuje. Sastoji se od hiljada subreddita gde korisnici raspravljaju o svemu – od nauke i politike do memova i teorija zavere.

Kompanija se često suočava s problemima zbog moderacije i kontroverznih zajednica, ali to nije sprečilo Reddit da postane jedan od najposećenijih sajtova.

Zbog anonimnosti i slobode izražavanja, Reddit je poznat kao „prava“ društvena mreža, gde ljudi dele iskrena mišljenja.

15. LinkedIn

LinkedIn je pokrenut 2003. godine i danas ima preko 900 miliona korisnika širom sveta, čineći ga najvećom profesionalnom mrežom na internetu
Kategorija Poslovna društvena mreža
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,9 milijardi
Osnivač Reid Hoffman
Godina osnivanja 2003
Vlasnik Microsoft

LinkedIn je društvena mreža za poslovne ljude. Korisnici ga koriste za traženje poslova, profesionalno umrežavanje i deljenje korporativnih novosti.

Za razliku od drugih mreža, ovde se forsira ozbiljan ton, iako sve češće ljudi objavljuju postove koji liče na Facebook statuse.

Microsoft ga je kupio 2016. godine i dodao gomilu novih opcija, uključujući LinkedIn Learning i AI alate za pisanje biografija.

16. Netflix

Laptop sa prikazanim logotipom Netflixa na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Netflix je osnovan 1997. godine kao usluga iznajmljivanja DVD-ova, ali je postao vodeća streaming platforma sa više od 230 miliona pretplatnika širom sveta
Kategorija Streaming platforma
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,8 milijardi
Osnivači Reed Hastings, Marc Randolph
Godina osnivanja 1997
Vlasnik Netflix, Inc.

Netflix je sinonim za  gledanje filmova i serija “online”. Počeo je kao servis za iznajmljivanje DVD-a, ali je brzo prešao na streaming i postao industrijski lider.

Originalne serije poput Stranger Things, Squid Game i The Witcher postale su globalni fenomeni.

U poslednje vreme suočava se sa konkurencijom Disney+, HBO Max i Prime Video, ali i sa kritikama zbog stalnog povećanja cena i ukidanja deljenja naloga.

17. Twitch

Laptop sa prikazanim logotipom Twitcha na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Twitch je pokrenut 2011. godine i postao vodeća platforma za live streaming, sa više od 15 miliona aktivnih korisnika dnevno
Kategorija Streaming platforma
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,6 milijardi
Osnivač Justin Kan, Emmett Shear
Godina osnivanja 2011
Vlasnik Amazon

Twitch je najveća platforma za live streaming, prvenstveno fokusirana na gejming. Ljudi provode sate gledajući omiljene strimere kako igraju igre, pričaju s publikom ili jednostavno sede i ćaskaju.

Iako dominira u gejming sferi, Twitch se suočava sa sve većom konkurencijom YouTube Live-a i Kick-a.

Strimeri često kritikuju politiku platforme, posebno vezanu za monetizaciju i pravila ponašanja, ali većina i dalje ostaje jer nema bolju alternativu.

18. Microsoft

Laptop sa prikazanim logotipom Microsofta na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
Microsoft je osnovan 1975. godine od strane Billa Gatesa i Paula Allena, a njegov operativni sistem Windows danas koristi preko 1,4 milijarde uređaja širom sveta
Kategorija Tehnološka kompanija / Pretraživač
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,5 milijardi
Osnivači Bill Gates, Paul Allen
Godina osnivanja 1975
Vlasnik Microsoft Corporation

Microsoft je jedno od najvećih imena u tehnologiji. Njegov operativni sistem Windows koristi se na većini računara na svetu, a Office paketi su standard za poslovne korisnike. Osim softvera,

Microsoft dominira u cloud sektoru sa Azure platformom i ulaže ogromne resurse u veštačku inteligenciju kroz saradnju sa OpenAI i integraciju ChatGPT-ja u svoje servise.

Njegov pretraživač Bing nikada nije uspeo da ugrozi Google, ali je dobio novi život nakon što je u njega ugrađen AI zasnovan na OpenAI modelima.

Microsoft sada koristi AI pretragu kako bi privukao korisnike, a Bing je postao popularniji zahvaljujući Bing Chat-u i AI generisanim odgovorima.

Većina korisnika ga otvara kroz Edge pretraživač, gde je podrazumevani izbor.

19. eBay

Laptop sa prikazanim logotipom eBaya na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
eBay je osnovan 1995. godine i prvobitno se zvao AuctionWeb. Prvi predmet koji je prodat na platformi bio je pokvaren laserski pokazivač, a kupac je bio svestan njegovog stanja
Kategorija E-trgovina
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,3 milijardi
Osnivač Pierre Omidyar
Godina osnivanja 1995
Vlasnik eBay Inc.

eBay je jedna od prvih e-trgovinskih platformi i iako više nije na vrhuncu, i dalje je ključni igrač u online prodaji.

Počeo je kao aukcijski sajt, ali sada funkcioniše i kao klasična online prodavnica gde ljudi kupuju i prodaju sve – od polovnih stvari do novih proizvoda.

Iako Amazon dominira tržištem, eBay je i dalje popularan za retke i kolekcionarske predmete. Ljudi ga koriste za kupovinu svega, od starih stripova do skupocenih satova.

20. WhatsApp

Laptop sa prikazanim logotipom WhatsAppa na ekranu, sa pretraživačkom trakom iznad
WhatsApp je 2014. godine kupio Facebook (Meta) za 19 milijardi dolara, što je tada bila jedna od najvećih tehnoloških akvizicija u istoriji
Kategorija Aplikacija za poruke
Država SAD
Broj poseta mesečno 1,2 milijardi
Osnivači Jan Koum, Brian Acton
Godina osnivanja 2009
Vlasnik Meta Platforms

WhatsApp je najpopularnija aplikacija za poruke na svetu. Milijarde ljudi koriste je za dopisivanje, glasovne i video pozive.

Pošto je besplatan i koristi internet, potpuno je zamenio SMS u većini zemalja.

Meta je kupila WhatsApp 2014. godine i od tada je ubacila niz novih funkcija, uključujući šifrovane poruke, poslovne naloge i status objave.

Iako su neki korisnici zabrinuti za privatnost zbog vlasništva Mete, aplikacija i dalje dominira tržištem poruka.

Često postavljana pitanja

Kako YouTube zarađuje novac ako je besplatan?
YouTube zarađuje uglavnom putem oglasa prikazanih u videima, YouTube Premium pretplate i članstava na kanalima. Kreatori mogu zarađivati kroz AdSense, ali i kroz sponzorisane objave i super chat donacije tokom live stream-ova. Takođe, YouTube uzima procenat od svih transakcija koje se obavljaju na platformi.
Kako TikTok određuje koje video snimke će prikazati korisnicima?
TikTok koristi napredni algoritam koji prati interakcije korisnika, vreme provedeno na videu, lajkovanje, deljenje i komentarisanje. Sistem uči šta korisnika zanima i prilagođava njegov For You Page (FYP) tako da prikazuje sadržaj koji će ga najverovatnije zadržati što duže na aplikaciji.
Kako Google zna šta želim da pretražim pre nego što završim kucanje?
Google koristi predikciju pretrage (Google Autocomplete), sistem koji analizira šta milijarde ljudi pretražuju i predviđa šta ćeš kucati na osnovu najčešćih upita. Takođe, uzima u obzir tvoju lokaciju, prethodne pretrage i trendove u realnom vremenu. Zato se često dešava da ti Google ponudi tačan izraz i pre nego što ga završiš.
Kako Wikipedia sprečava ljude da pišu lažne informacije?
Wikipedia se oslanja na uredničku zajednicu i stroga pravila za izvore. Svaka stranica može biti uređena, ali iskusni urednici brzo otkrivaju i brišu netačne informacije. Stranice o važnim temama često su zaključane, pa ih mogu menjati samo verifikovani korisnici. Takođe, Wikipedia koristi botove koji prate promene i sprečavaju očigledne pokušaje vandalizma.

Zaključak

Internet se vrti oko sajtova koje milijarde ljudi posećuju svaki dan. Google odgovara na sva pitanja, YouTube nudi beskonačan sadržaj, a društvene mreže povezuju ljude i drže ih zakucane za ekran. Svaka platforma na ovoj listi opstaje jer pruža nešto što ljudi žele – brzinu, jednostavnost i sadržaj koji ih zadržava.

Neki sajtovi su se prilagodili novim trendovima, dok su drugi pali u senku konkurencije. TikTok je poremetio tržište videa, Reddit je postao glavna baza za diskusije, a AI pretraga preti da promeni način na koji koristimo internet.